مونتاژ فیلم چیست؟ و چه تغییری بر روی فیلم ایجاد می کند؟

montage

مونتاژ فیلم چیست؟ تکنیکی است، که از طولانی شدن فیلم جلوگیری می کند. در تکنیک مونتاژ که از اصطلاح فرانسوی Montage-sequence معنا گرفته است، به زبان ساده یعنی فیلم را با فشرده سازی تعدادی از تصاویر در یک قطعه زمانی از فیلم تکنیک مونتاژ انجام می شود. که به معنی کامل مونتاژ فیلم است.

 

 مونتاژ چیست؟

مونتاژ فیلم
مونتاژ فیلم

کلمه مونتاژ در فیلم سازی به معنی  اصلاح نحوه نوشتن است، که در مونتاژ فیلمنامه کاربرد دارد. اصولا دلایل متفاوتی برای مونتاژ یک فیلم می تواند وجود داشته باشد. باید مونتاژ فیلم  در خود فیلم گنجانده شود. مونتاژ فیلم به صورت فشرده سازی مجموعه ای از تصاویر است، که ممکن است، این تصاویر به صورت جداگانه باشند و یا متحرک یا ثابت باشند. در کل مونتاژ فیلم و خود فیلم باید وجود داشته باشند، تا با هم ویرایش شوند.

در اصل مونتاژ سبب می شود، تا فیلمسازان بتوانند، در بازه زمانی کوتاه حجم وسیعی از اطلاعات را به صورت دنباله ای و پیوسته کنار هم قرار می دهد. یعنی با تصاویر گوناگون که فشرده سازی شده است و از طریق ویرایش و یا از طریق در هم رفتن چند داستان به مخاطب منتقل می شود.

 

مقاله مرتبط:

تدوینگر کیست؟

 

مونتاژ فیلم یا کاهش توضیحات در برشی از فیلم؟

فیلم سازی یک فرآیند بسیار طولانی و پیچیده است. یک برش  از مونتاژ یک فیلم یعنی صحنه ای از فیلم که تصویر برداری شده است و به خاطر اینکه نسخه فیلم  طولانی است، آن را مونتاز و ویرایش می کنیم و نسخه با مدت زمان کمتر را به سالن های سینما می بریم. در کل فیلم های تهیه شده نمی توانند بدون ویرایش و مونتاژ قابل توجه قرار گیرند و برای نمایش به سالن های سینما بروند.

 

تحویل یک فیلم با فرآیند طولانی
تحویل یک فیلم با فرآیند طولانی

 

تحویل یک فیلم با فرآیند طولانی یا تحویل فیلم با فرایند مونتاژ

چگونه به ساخت یک فیلم می توانیم پایان دهیم. یعنی چه موقع یک فیلم در حال تولید کامل می شود و به پایان می رسد. معمولاً تحویل یک فیلم با یک فرآیند طولانی انجام می شود، که با  مراحلی مانند توسعه قبل از تولید و توسعه در هنگام تولید و آمادگی برای انتشار نهایی پروژه تمام شده است.

 

راهنمای قطعی تولید و مونتاژ فیلم

بررسی جزئیات هر مرحله از  تولید و ویرایش فیلم و بررسی کلی از ابتدا تا انتهای تولید فیلم باعث می شود، تا به مرحله نهایی تولید محتوا برسیم، که در آخر هم یک محصول با تولید فیلم و ویدئو خواهیم داشت.

 

بررسی اجمالی فیلم پیش از تولید
بررسی اجمالی فیلم پیش از تولید

بررسی اجمالی فیلم پیش از آن که تولید شود

  1. در مرحله اول باید احساس برای تولید کردن یک فیلم را داشت و واقعاً بدانید که می خواهید یک فیلم بسازید.
  2. یک چک لیست پیش از تولید فیلم برای کار ساخت فیلم داشته باشیم، نه به خاطر اینکه گا به گام اجرا شود، بلکه به خاطر اینکه یک پیش زمینه از کارهایی که قرار است، انجام دهیم، آماده کرده باشیم.
  3. چک لیست به شما یادآوری می کند ، که شروع به ساختن فیلم کنید و در هر مرحله چطور گام برای ورود به مرحله بعد بردارید.
  4. معمولاً فرآیند های پیش از تولید خاصیت همپوشانی و به هم پیوسته دارند.

توسعه و پیش تولید همراه با همپوشانی و یا مونتاژ

گاهی مراحل تولید یک فیلم (مانند مرحله توصیف) قبل از استارت خوردن مرحله تولید انجام می شود. به طور مثال یک فرآیند ریخته گری اولیه را برای تولید یک ستاره فلزی قبل از آن که به پایان برسد، تکمیل می بینیم.

ممکن است، سازنده فیلم برای شروع به ساختن یک فیلم تصمیم بگیرد، که بخش های پیش از تولید را قبل از آن که بتواند  توسعه بدهد، برای هزینه اش برنامه ریزی کند و  مطمئن شود، که می خواهد کار را به انجام برساند.

خیلی مواقع هم به خاطر نادیده گرفتن این موارد، پروژه های فیلم سازی قبل از تولید سقوط می کنند و از هم فرو می پاشند.

 

فرایند فیلم سازی و مونتاژ
فرایند فیلم سازی و مونتاژ

 

فرآیند فیلم سازی و مونتاژ چگونه است؟

هنگامی که یک فیلم در حال ساخته شدن است و می توان با استراتژی برای توسعه آن قدم برداشت. یعنی در هر مرحله از موقعیت نظری وارد موقعیت امکان پذیری شده ایم.

 

مطالعه بیشتر:

۷ نکته حرفه‌ای برای تدوین فیلم که باید بدانید

 

چه موضوعاتی در فیلمنامه باعث گران‌قیمت تمام شدن تولید فیلم می شود؟

اغلب تولید کنندگان فیلم ها وقتی فیلم نامه را می خوانند، متوجه می شوند که این پروژه چقدر هزینه بردار خواهد بود.

نوشتن فیلم نامه

نیاز نیست تا شما برای ساختن فیلم، حتماً خودتان فیلمنامه را بنویسید، بلکه می توانید به یک نفر که قلم توانایی دارد، کار نوشتن فیلمنامه را بسپارید.

فیلمنامه شما می تواند، اساس هر گام در مرحله فیلمسازی را برای شما مشخص کند. پس فیلمنامه در ساخت فیلم باید اولین کاری باشد، که هر فیلمسازی باید انجام دهد و پس از آن تهیه هزینه مورد نیاز برای ساخت فیلم است.

 

پس دارایی شما برای ساختن یک فیلم عبارت‌اند از :

  • طرح کلی
  • خلاصه دقیق
  • ایده داستان

و در نهایت باید که فرمت  مناسب برای فیلمنامه  پیدا کنیم.

دارایی ها در تولید و ساخت یک فیلم
دارایی ها در تولید و ساخت یک فیلم

مونتاژ مکانیکی چیست؟

مونتاژ مکانیکی از مونتاژ معمولی به صرفه تر است، اما در این نوع مونتاژ به تکنیک های مهندسی ویژه ای نیاز داریم، که ساخت محصول را به ترتیب منطقی و با استفاده از فناوری های خط مونتاژ به انجام می رساند.

در این نوع مهندسی برای مونتاژ مکانیکی باید مراحلی را به ترتیب اجرا کنیم، یعنی در بی نظمی قسمت هایی از مونتاژ گم می شوند. در نتیجه باید آیتم ها از هم دور شوند. تا قطعات بتوانند در جای درست خود قرار بگیرند.در مرحله مهندسی مونتاژ  مکانیکی برای به وجود آمدن یک مفهوم کامل طرح و قطعات را برای تولید به خط مونتاژ می فرستیم.

در بعضی مواقع قطعاتی که به طور خاص برای تولید یک قطعه خاص فیلم  تولید می شود، که مهندسی شده هم نباشند، از یک پیشنهاد دهنده با قیمت پایین  خریداری می شود و به این ترتیب هزینه های تولید فیلم کاهش می یابد.

 

برای حرفه ای شدن در مونتاژ فیلم نیاز به آموزش دیدن دارید. این آموزش اگر از منبع اصلی باشد خیلی بهتر خواهد بود. برای یادگیری مونتاژ فیلم از منبع خارجی به این لینک مراجعه کنید.

 

مزایای متعدد که در استفاده از مونتاژ مکانیکی وجود دارد.

مزایای متعددی که برای استفاده از مونتاژ مکانیکی به عنوان یک فرایند صنعتی نیاز است، که عبارت‌اند از:

  • محصولات متعددی به این روش تولید می شوند و قطعات از هم دور می شوند، اما در نهایت دوباره در کنار هم جمع می شوند.
  • هزینه های تولید به خاطر قطعه قطعه شدن مراحل کار به قسمت های طراحی سایت و مونتاژ فیلم در نهایت هزینه ها نیز کاهش می یابد.
  • این نوع محصولات برای راحتی با قطعات کوچک قالب تعمیر می شوند و به راحتی قطعات مونتاژ مکانیکی از هم جدا می شوند، تا در کنار هم جمع شوند و دوباره مونتاژ می شوند، در نتیجه به راحتی می توان آن ها را ارتقاء داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *