تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن در چیست؟

موشن گرافیک

حتماً تا به حال واژه انیمیشن، به میزان زیادی به گوشتان خورده است، انیمیشن عصر یخبندان، انیمیشن تارزان و… اما آیا در مورد موشن گرافیک هم چیزی می دانید؟ آیا می دانید تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن در چیست؟
شاید بگویید که تا به حال حتی یک‌بار هم در مورد موشن گرافیک چیزی نشنیدم، اما من می گویم که دیده‌اید اما اسم آن را نمی‌دانید، یا شاید هم نوع ساده آن به تورتان خورده است.
به‌طور کلی موشن گرافیک یعنی این‌که یک طراح، تصاویر برنامه کودکی مورد نظر خودش را طراحی می‌کند، سپس این عکس‌ها را با یکدیگر ادغام می‌کند‌ پس از ادغام کردن این تصاویر هم به آن ها حرکت می دهد. در اکثر مواقع از موشن گرافیک در ساخت تیزرها یا حتی ساختن انیمیشن‌هایی که به‌صورت دو بعدی هستند استفاده می‌شود.
در چندین دهه گذشته موشن گرافیک به‌کلی فراموش شده بود اما به قول معروف دائماً یکسان نباشد حال دوران غم مخور. پس از مدتی به دلیل وجود مهارت‌های تکنیکی جدید، جهش های زیادی در موشن گرافیک شکل گرفت و به یک جزء مهم در انتقال دادن محتوا در اثر جدید تبدیل شد.

 

موشن گرافیک یکی از بهترین خدمات استودیو گندم است که برای دیدن نمونه های بیشتر می توانید به صفحه موشن گرافیک مراجعه کنید

 

موشن گرافیک، مهم‌ترین زیر مجموعه انیمیشن
موشن گرافیک، مهم‌ترین زیر مجموعه انیمیشن

موشن گرافیک چیست؟
به‌طورکلی موشن گرافیک یکی از سبک‌های انیمیشن می‌باشد که می‌تواند تصاویر موردنظر شما را پویاتر و واضح‌تر کند. در حال حاضر انیمیشن دارای سبک های متفاوتی می باشد که موشن گرافیک، جزو دسته انیمیشن های گرافیکی قرار می گیرد. پس می توان گفت که موشن گرافیک نوعی انیمیشن‌ است اما موشن گرافیک فقط به انجام گرافیک های دو بعدی مشغول است. شما با کمک موشن گرافیک می توانید به طرح های گرافیکی و ساده خودتان حرکت بدهید که این حرکت می تواند همراه با صدا باشد. یک تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن این است که انیمیشن را برای تقویت کردن روایت ویدیو به کار می‌برند اما از موشن گرافیک برای به وجود آوردن تجربه‌های بصری بسیار جذاب استفاده می‌کنند.

 

مقاله مرتبط:

مونتاژ فیلم چیست؟ و چه تغییری بر روی فیلم ایجاد می کند؟

تفاوت‌های موشن گرافیک با انیمیشن های پیشرفته
تفاوت‌های موشن گرافیک با انیمیشن های پیشرفته

ویژگی‌های موشن گرافیک

از ویژگی‌های اصلی موشن گرافیک می‌توانیم به مواردی همچون طراحی بسیار ساده و مینیمالیستی اشاره کنیم. همچنین در این تکنیک، تصویر ها روشن و رنگارنگ هستند و جذابیت به خصوصی دارند.  در موشن گرافیک بسته‌ها و اطلاعات را در پایان‌نامه‌های کوتاه ارائه می‌دهند. موشن گرافیک ها تا به امروز از فناوری های فعلی پشتیبانی می کنند و مراحل و روند کار را پیگیری می کنند.

طراحی ساده و جذاب با موشن گرافیک
طراحی ساده و جذاب با موشن گرافیک

انواع موشن گرافیک

۱• تایپوگرافی‌های متحرک

۲• عنوان‌های انیمیشن پیشرفته
۳• لوگو به‌صورت متحرک
۴• حلقه‌های گرافیکی به‌صورت متحرک
۵• فیلم‌های توضیح‌دهنده متحرک
۶• انیمیشن های محصول
۷• انیمیشن UI/UX
۸• تبلیغات به‌صورت متحرک
۹• دارایی‌های متحرک شفاف
۱۰• ویرایش قالب

 

انیمیشن چیست؟
انیمیشن‌ها بخش اعظمی از زندگی ما را به خودشان اختصاص داده اند و به‌گونه‌ای، یک دسته‌بندی اصلی می باشند. انیمیشن انواع متفاوتی دارند که یکی از این زیرشاخه‌ها موشن گرافیک است. در دنیای برنامه کودک، به هر چیزی که بتواند اشیا و تصاویر ثابت را به تصاویری پویا و متحرک تبدیل کنند، انیمیشن می‌گویند. این انیمیشن ها می توانند CGI، Claymation، انیمیشن کاغذی، کارتون‌ها و ترکیبی از انواع ویدیوها داشته باشند. مثلاً تکنیک موشن گرافیک را با کمک فناوری CGI می‌سازند.

مطالعه بیشتر:

انمیشن چیست؟ انواع انیمیشن کدامند؟

تبدیل تصاویر ثابت به تصاویر متحرک با انیمیشن
تبدیل تصاویر ثابت به تصاویر متحرک با انیمیشن

انواع انیمیشن

  1. انیمیشن های پایه
  2. انیمیشن های دو بعدی
  3. انیمیشن های سه‌بعدی
  4. انیمیشن های استاپ موشن
  5. موشن گرافیک

 

۴ تفاوت مهم در بین موشن گرافیک و انیمیشن

  • تفاوت اول

ویدیوها و محتوا هایی که توسط موشن گرافیک شده اند، اکثرا ترکیبی از شکل های مختلف، متن ها و تصاویر روی صفحه ای هستند. اما انیمیشن های پیشرفته‌تر و جدیدتر شخصیت‌های متحرک و پویا با جزئیات بیش‌تر دارند که می تواند موضوع داستان و مفهوم آن را بهبود بخشد. این یعنی طراحی کردن و همچنین توسعه دادن موشن گرافیک بسیار ساده‌تر از انیمیشن می باشد.

با موشن گرافیک، راحت‌تر و ساده‌تر طراحی کنید.
با موشن گرافیک، راحت‌تر و ساده‌تر طراحی کنید.
  • تفاوت دوم

انیمیشن های پیشرفته می توانند داستانی هیجان‌انگیز و با موضوعی جذاب باشند که هدف طراحان این انیمیشن ها جذب بیش‌تر بینندگان می باشد، اما موشن گرافیک هیچ‌گونه داستان یا روایتی را برای تعریف کردن ندارد. طراحان زمانی که می خواهند انیمیشن های خودشان را بدون تأثیر هرگونه پیامی بهتر کنند، از موشن گرافیک کمک می گیرند‌.

  • تفاوت سوم
    به طور کلی موشن های گرافیکی بیش‌تر بر روی فیلم هایی که به صورت لایو اکشن هستند، کار می کنند اما انیمیشن‌ های پیشرفته‌تر اکثراً تصویرهای مستقلی دارند. تصاویر مستقل انیمیشن های پیشرفته بر روی یک پس‌زمینه کامپیوتری ایجاد می‌ شوند. مثلا، کارت هایی که پیش از نمایش دادن یا آمار گرفتن و نمایش امتیازاتی که در طی یک بازی فوتبال به نمایش در می آیند، نوعی از موشن گرافیک می باشد‌.
  • تفاوت چهارم
    مهم‌ترین تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن در ابعاد آن ها می باشد؛ انیمیشن ها می توانند دو بعدی و یا سه بعدی باشند. اما موشن های گرافیکی حرکتی را فقط برای تصاویری که دو بعدی هستند به کار می برند. به همین خاطر است که موشن گرافیک جایگزین مناسبی برای انیمیشن نیست.

برای مطالعه مطالب مرجع درباره تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن توصیه می کنیم به این لینک مراجعه کنید.

ثبت یک خاطره شیرین با موشن گرافیک و انیمیشن
ثبت یک خاطره شیرین با موشن گرافیک و انیمیشن

سخن پایانی

شاید وقتی که در حال دیدن انیمیشن های زیبا هستید با خودتان بگویید که چگونه می توان یک انیمیشن خوب با کیفیت بالا ساخت و هیچ اشتباهی نکرد. همه این برنامه کودک های جذاب با موشن گرافیک و انیمیشن به وجود می آیند. ممکن است بپرسید از کجا باید بدانیم که کدام یک از این تکنیک ها بهتر هستند؟ شما فقط باید به تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن دقت کنید. اگر نمی دانید کدام تکنیک بهتر است، مجموعه ما به شما کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *