مهمترین فرمت های ویدئویی

مهمترین فرمت های ویدئویی

هر کلیپ ویدئویی که در تلفن های هوشمند، کامپیوتر و یا تلویزیون مشاهده می کنید، یک فرمت ویدئویی خاص دارد. اگر بخواهید ویدیو شما در هر پلتفرمی بخوبی اجرا شود، می بایست کارکرد هر فرمت را به خوبی بدانید. به عنوان مثال، فرمت ویدیو برای وب و مرورگر ها با فرمت ویدیو برای شبکه های اجتماعی تفاوت دارد.

فرمت فایل ویدئویی چیست؟

ظرف (container) و کدک (codek) دو جزء هر ویدیو هستند. یک فرمت ویدئویی ظرفی است که صدا، تصویر و زیرنویس و هر نوع اطلاعات مرتبط دیگر را در خود ذخیره می کند. یک کدک فایل چند رسانه ای مانند فایل های صوتی تصویری را رمزنگاری و رمزگشایی می کند. در هنگام ساخت ویدیو، کدک ویدیو و صدا را رمزنگاری و فشرده سازی می کند. پس از آن ویدئو و صدای رمزنگاری شده همگام سازی شده و در یک ظرف رسانه ذخیره می شوند.

فرمت فایل ویدئویی
فرمت فایل ویدئویی

در ادامه مهمترین فرمت های ویدئویی را به شما معرفی می نماییم.

۱- MP4

MPEG-4  بخش ۱۴ یا به عبارتی MP4، یکی از قدیمی ترین فرمت ویدئویی دیجیتال است که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد. اغلب پتلفرم های دیجیتالی از MP4 پشتیبانی می کنند. فرمت MP4 می تواند فایل های صوتی، ویدئویی، تصاویر ثابت و متن را در خود ذخیره کند. همچنین MP4 با کیفیت ترین ویدیو را با کمترین حجم ممکن ارائه می دهد.

۲- MOV

MOV یک فرمت ویدئویی معروف است که توسط اپل تولید شده است. این فرمت به منظور پشتیبانی از پخش کننده ویدئویی QuickTime ساخته شد. MOV شامل ویدیو، صوت، زیر نویس، کدهای زمانی و دیگر فرمت های چند رسانه ای است. این فرمت با نسخه های مختلف برنامه QuickTime سازگاری دارد و در ویندوز و مک قابل اجراست. این فرمت به طور معمول فضای بیشتری را نسبت به MP4 اشغال می کند.

۳- WMV

فرمت ویدئوییWMV توسط مایکروسافت طراحی و ساخته شد و در پخش کننده ویدئویی Windows media player استفاده می شد. فرمت WMV دارای حجم کمی بوده و کیفیت فشرده سازی بهتری نسبت به MP4 دارد. بخاطر همین موضوع است که به طور گسترده برای پخش آنلاین ویدیو استفاده می شود. اگرچه این فرمت ویدئویی با اپل سازگار نیست، اما کاربران آیفون و مک می توانند با دانلود Windows Media Player از آن استفاده کنند.

 

مقاله مرتبط:

بهترین نرم افزارهای ویرایش ویدیو

 

Video file format
Video file format

۴- FLV

فرمت ویدویی FLV در Adobe Flash Player استفاده می شود. FLV یکی از مشهور ترین و همه کاره ترین فرمت ویدئویی است که توسط تمامی پلتفرم ها و مرورگر ها پشتیبانی می شود. فرمت ویدئویی FLV گزینه خوبی برای پلتفرم های پخش آنلاین ویدیو مانند یوتیوب است. این فرمت به دلیل حجم کمی که اشغال می کند به آسانی قابل دانلود است. تنها ایراد آن این است که با بسیاری از دستگاه های تلفن همراه مانند آیفون سازگار نیست.

۵- AVI

فرمت ویدئویی AVI در سال ۱۹۹۲ توسط مایکروسافت معرفی شد و کماکان به طور گسترده استفاده می شود. فرمت ویدئویی AVI از سیستم فشرده سازی ضعیف تری به نسبت فرمت هایی مانند MPEG یا MOV استفاده می کند. این موضوع منجر به حجم فایل بسیار بزرگ، تقریباً ۲ تا ۳ گیگابایت در هر دقیقه ویدیو می شود. این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران دارای فضای ذخیره سازی محدود می شود. شما همچنین می توانید فایل ویدئویی AVI را بدون فشرده سازی ایجاد کنید. این کار باعث می شود که کیفیت فایل ها کاهش نیابند. یک فایل بدون از دست دادن کیفیت، خودش را در طول زمان حفظ می کند، صرف نظر از اینکه چند بار فایل را اجرا یا ذخیره کنید. علاوه بر این، این کار نیاز به استفاده از کدک ها را در پخش کننده های ویدیو از بین خواهد برد.

۶- AVCHD (Advanced Video Coding High Definition)

AVCHD فرمت ویدئویی برای ضبط فایل های ویدئویی HD می باشد. این فرمت ویدئویی توس پاناسونیک و سونی برای ضبط ویدئویی HD ایجاد شد. به کاربر اجازه می دهد تا ساعت ها ویدیوی با کیفیت بالا را با کمترین حجم ممکن ضبط و ذخیره کند که این کار با فناوری فشرده سازی ویدئویی H.264/MPEG-4 انجام می شود. آخرین نسخه AVCHD ویدیو های به بعدی را نیز پوشش می دهد.

۷- WebM

این فرمت ویدئویی نخستین بار توسط گوگل در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. WebM یک فرمت ویدئویی منبع باز (open source) است که با توجه به وضعیت کنونی و آینده اینترنت ایجاد شد. WebM با HTML5 سازگاری بالایی دارد. کدک ویدئویی WebM برای فشرده‌ سازی و از فشرده سازی خارج کردن فایل ‌ها به انرژی بسیار کمی از کامپیوتر نیاز دارد. هدف از طراحی این فرمت ویدئویی فراهم کردن امکان پخش آنلاین ویدیو تقریباً در هر دستگاهی مانند تبلت، کامپیوتر، تلفن های هوشمند یا دستگاه هایی مانند تلویزیون هوشمند می باشد.

۸- MKV

فرمت ویدئویی MKV صوت، تصویر و زیر نویس را در یک فایل واحد در جای می دهد. فرمت MKV برای ماندگاری در آینده توسعه داده شده است، به این معنی که فایل ویدئویی MKV همیشه به روز خواهند ماند. MKV از اغلب فرمت های صوتی پشتیبانی می کند و به راحتی می توان از آن استفاده کرد.

انواع فرمت های ویدیویی
انواع فرمت های ویدیویی

 

مطالعه بیشتر:

نحوه تولید محتوای ویدئویی

 

نتیجه گیری

شما می بایست فرمت ویدئویی را انتخاب کنید که نیاز شما را برطرف و برآورده کند. فرمت ویدئویی باید کیفیت مورد نظر کاربر را برای وی فراهم کند. ویدیوهای با کیفیت به سختی دانلود، تبدیل، منتشر و مدیریت می شوند. علاوه بر این، شما باید نحوه دیده شدن این ویدیو را نیز به عنوان یک فاکتور مهم جهت انتخاب مهمترین فرمت های ویدئویی در ذهن داشته باشید.

video
video

قبل از انتخاب فرمت ویدئویی، به موارد زیر توجه کنید:

  • برای ویدیو های آنلاین فرمت ویدئویی را انتخاب کنید که با اکثر مرورگر ها سازگاری داشته باشد. با این کار، ویدیو شما به راحتی در مرورگر پخش خواهد شد. MP4 و WEBM بهترین فرمت های ویدئویی برای مرورگر ها هستند.
  • برای ضبط ویدیو های خانگی، فرمتی را انتخاب کنید که کیفیت بالایی داشته و در آینده نیز قابل استفاده باشد. فرمت‌ های فایل متن‌ باز نسبت به فرمت‌ های اختصاصی که توسط شرکت‌ ها مدیریت می‌ شوند، برای آینده بیشتر قابل استفاده هستند. فرمت های ویدئویی MP4 و AVI برای این منظور بسیار مناسب هستند.
  • برای نرم افزار های ویدئویی، فرمتی را انتخاب کنید که با ویندوز سازگاری داشته باشد. WMV انتخاب خوبی برای این منظور است.

مقاله ای که تحت عنوان مهم ترین فرمت های ویدئویی مطالعه نمودید، از این منبع ترجمه گردیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *