فیلمبرداری با هلی شات چیست؟

هلی شات
فیلمبرداری با هلی شات برای چه کاربری هایی دارد؟
فیلمبرداری با هلی شات برای چه کاربری هایی دارد؟

 

فیلمبرداری با هلی شات از زمانی شروع شد، که این دستگاه و نمونه آن وارد بازار شد، و این امکان را به عکاسان و فیلمبرداران داد، تا بتوانند، از آسمان برای سوژه های تبلیغاتی خود بر روی زمین فیلم بگیرند. در گذشته اگر می خواستند از آسمان سوژه های زمینی را تصویر برداری کنند، باید یک هلی کوپتر یا هواپیما با تیم فیلم برداری را برای کار می بردند، که این مسئله هزینه زیادی برای کارفرما به همراه  داشت، و تصویر گرفته شده هم کیفیت خوبی به اندازه کیفیت تصویر هلی شات نداشته است.

 

هلی شات چیست؟ و فیلمبرداری با هلی شات یعنی چه؟

هلی شات هلیکوپتر بدن سرنشین جهت عکسبرداری و فیلمبرداری

یک نوع ربات است، که قابلیت پرواز کردن بدون سرنشین را دارد، و پهبادی است، که برای فیلمبرداری استفاده می شود. و به همین دلیل هلی شات نام گرفته است. در گذشته اگر فیلم سازان یا موسسات تبلیغاتی می خواستند، قسمتی از کار خود را از آسمان و به صورت متحرک فیلمبرداری کنند، امکاناتش فراهم نبوده است و می بایست از هلی کوپترهای نظامی یا هلی کوپترهای صدا و سیما مجوز بگیرند، تا بتوانند فیلمبرداری را انجام دهند.

هلی شات یا پهباد فیلمبرداری سرنشین ندارد و با یک کنترل پنل از زمین توسط کاربریا همان خلبان هلی شات هدایت می شود.

 

مقاله مرتبط: 

۳۴ مورد از مهم‌ترین اصطلاحات تخصصی فیلمبرداری که می بایست به خاطر بسپارید

 

آنچه در مورد ربات های پرنده باید بدانیم

شناخت ربات های پرنده

در معنای کلی تمام ربات هایی که بدون سرنشین پرواز می کنند، از گروه ربات های پرنده هستند. مثلا یک هلی کوپتر کنترلی نوعی ربات پرنده است. از نظر کارشناسان مولتی روتورها و کوادروتورها از گزینه های نزدیک به ربات پرنده هستند.

اما تعریفی که ما از ربات ها در ذهنمان داریم، تنها ربات های ماشینی است، که کاملا هوشمند و قابل کنترل و برنامه ریزی هستند و مصارف بسیاری نیز دارند. حتی در صنایع پزشکی نیز کاربری های بسیاری دارند، که این کاربری ها همراه با دقت بالا است.

برای پاسخ به پرسش فیلمبرداری با هلی شات چیست؟ در کل یک ربات پرنده ترکیبی از مکانیک پرواز –الکترونیک و کامپیوتر است، که می تواند، در مصارف بسیاری مورد استفاده قرار بگیرد. به خصوص در فعالیت هایی مانند عکسبرداری و فیلمبرداری بسیار کاربرد دارند.

 

مشخصات تصویری که با هلی شات گرفته می شود.

مشخصات تصویری که با هلی شات گرفته می شود

معمولا برای فیلمبرداری فرمت های DNG/RAW کاملا کاربردی است، که با دستگاه های موجود در بازار امکان پذیر است و عکسبرداری با فرمت MOV/MP4 هم موجود است و امکانپذیر است.

رزولوشن تصویر در عکس هایی که با هلی شات گرفته می شود، بر اساس هلی شات هایی که در بازار موجود است و قدرت بالای مانور در اختیار کاربر یا خلبان هلی شات قرار می گیرد، تا فیلم و عکس هایی که توسط هلی شات گرفته می شود، با کیفیت بسیار بالا و با تنوع فرمت ها ضبط می شود. که تنها مقدار کمی از هلی شات های موجود در بازار است.

 

نقش خلبان در نحوه حرکت هلی شات

برای اینکه هلی شات یا ربات پرنده بتواند، حرکت عمودی داشته باشد، حتما باید دور های جفت موتوری که در یک راستا هستند، سرعتشان کمتر شود و به همان اندازه به سرعت حرکت دور جفت  موتورهای مخالف و روبروی هم اضافه کنیم.

بدون اینکه ارتفاع را تغییر بدهیم، نیروی عکس العمل یک سمت ربات پرنده را به سمت دیگری می کشد و در نتیجه ربات پرنده در یک جهت حول محرو عمودی خود می چرخد.

اما برای حرکت ربات پرنده حول محور عرضی و طولی باید بین دو موتور که هم جهت هستند، تفاضل دور ایجاد کنیم. این حرکت باعث می شود، تا پرنده به سمت بالا حرکت کند و طرف دیگر آن به سمت پایین میل کشیده می شود، که باعث انحراف در حرکت برداری ربات پرنده می شود و در نهایت حرکت پرنده به سمت بازویی می شود، که پایین تر است، هر چه مقدار انحراف سرعت پرنده بیشتر باشد، برای تغییر ارتفاع کافی است، که سرعت هر ۴ تا موتور با هم کم و زیاد شوند. کنترل موتور هلی شاپ ها کار سختی نیست و باید که با تمرین به این کار مسلط شد. و برای فیلمبرداری با هلی شات چیست؟ پاسخ عملی خوبی داشته باشیم.

 

کمک کردن  GPSدر هلی شات

نقش GPS در هلی شات ها 

کاربر یا خلبان هلی شات می تواند، برنامه های ناوبری هلی شات را با مختصات عرض جغرافیایی و گیرنده GPS موقعیت یابی کند. سیستم هلی شات یا سیستم خلبان خودکار دارای حالت های کنترلی یا “Fly bar less” است، که در یک طراحی با میراپینگ داخلی و بسیاری دیگر ساخته شده است، که عملکرد بالا در توابع دارد و می تواند، GPS را پشتیبانی کند و نیازهای متنوع سبک را برآورده کند.  سیستم ناوبری و مکان یابی که مرکز کنترل اصلی است و برای تشخیص موقعیت خوب برای ثبت تصاویر با دقت بالا را محیا می سازد.

اگر در کوهستان تصمیم دارید، که فیلمبرداری انجام دهید و به سبب اینکه هوا نامساعد است، به خوبی نمی توانید هلی شات را ببینید و ان را کنترل کنید، در این زمان سیستم موقعیت یاب GPS کمک می کند، تا بتوان با نقشه گرافیکی در سیستم نمایشگر خلبان را مطلع کند. پس با تسلط کامل هلی شات از موقعیت خودش در منطقه تصویر برداری کند. یکی دیگر از مزایای سیستم موقعیت یاب که از طریق هلی شات در اختیار کاربر یا خلبان قرار می گیرد، سیستم Back To Home است، که می تواند دستگاه هلی شات را به مکانی که از ان جا پرواز را شروع کرده است، برگرداند. یعنی سیستم این فرمان را دریافت می کند، که به موقعیت اولیه پرواز خود بر گردد. البته این خاصیت در یک سری از هلی شات ها برقراراست.

 

انواع مینی هلی شات

مینی هلی شات کوچکتر از هلی شات معمولی و قدرتمند برای ماجراجویی است، با قابلیت تا شوندگی تا برای حمل و نقل راحت تر باشد. انواع گونا گونی نیز این هلی شات ها دارند، که عبارتند از :

DJI مینی ۲

ماویک ایر ۲

ماویک۲

DJI ایر ۲    Z

DJI مینی SE

 

بهترین هلی شات ها برای تصویر برداری

بهترین هلی شات ها کدامند؟

هلی شات ها ممکن است، تخصصی یا حرفه ای باشند، هلی شات تخصصی مدل هایی هستند، که دارای دوربین حرفه ای و با کیفیت هستند و به سیستم های اتوپایلوت و تایمر یعنی کنترل کننده زمان پرواز مجهز هستند.

GPS یکی از آپشن های مهم برای هر هلی شاتی می نتواند باشد، که با سنسورهای حرکتی تکمیل می شود. البته هلی شات ها هر چقدر امکانات بیشتری داشته باشند و کاربری بهتری داشته باشند، از نظر قیمتی نیز قیمت بالاتری دارند.

 

همچنین بخوانید:

فیلمبردار کیست؟ – ویژگی های یک فیلمبردار حرفه ای چیست؟

 

سیستم هایی که یک هلی شات جهت فیلمبرداری لازم دارد کدامند؟

  • سیستم سینما توگرافی زمینی
  • سیستم سینما توگرافی هوایی
  • دور بین های گیمپال
  • تثبیت کننده دوربین
  • لوازم جانبی حرفه ای

 

مراجعه به این لینک مرجع می تواند شما را برای کسب اطلاعات جامع تر درباره فیلمبرداری با هلی شات یاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *