موشن بلور چیست؟

motion blur

آشنایی با موشن بلور

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چگونه از یک سوژه متحرک عکس بگیرید.  در واقع، اغلب کار با این نوع سوژه بسیار دشوارتر از یک سوژه ثابت است.  در ابتدایی ترین سطح،  هنر عکاسی،  تصاویر ثابتی از دنیای اطراف ما ثبت می کند.  با این حال،  بهترین عکس‌ها همیشه ثابت نیستند.  از تکنیک موشن بلور می‌توان برای ایجاد تصاویر پویا از سوژه‌های متحرک، از جمله حیوانات در زیستگاه طبیعی، انبوه مردم یا وسایل نقلیه در حال حرکت در جاده‌ها یا ریل استفاده کرد.

 

استودیو تبلیغاتی گندم، خدمات مختلفی مانند موشن گرافیک، ساخت تیزر تبلیغاتی، انواع فیلم صنعتی، تبلیغاتی و…. را متناسب با به‌روزترین و جدیدترین تکنیک ها برای مشتریان انجام می دهد.

 

موشن بلور، تصاویر را از حالت ثابت خارج کرد
موشن بلور، تصاویر را از حالت ثابت خارج کرد

موشن بلور چیست؟

آیا سعی کرده اید از یک صحنه ورزشی با حرکت سریع  یا از یک ماشین در حال حرکت با شاتر آهسته عکس بگیرید؟ اثر تاری نهایی که در تصویر ایجاد می کنید همان چیزی است که ما اغلب آن را تاری حرکت می نامیم. این یک مثال رایج از تاری حرکت در زندگی روزمره ما است. تعریف واقعی motion blur به محو شدن تصویر اجسام متحرک در عکس ها یا فیلم ها اشاره دارد. هنگامی که حرکت سریع تر از سرعت فیلم یا با سرعت شاتر آهسته (برای تصاویر ثابت) باشد، تاری حرکت رخ می دهد.

در عکاسی،  موشن بلور عبارت است از تاری عمدی یک جسم متحرک در عکس برای دستیابی به جلوه بصری و دقیقاً نمایانگر حرکت در یک عکس است.  این افکت برخی از قسمت‌های عکس را محو می‌کند، و در واقع،  یک تکنیک عالی برای ثبت حرکت در یک عکس ثابت است و اغلب در عکاسی از طبیعت یا ورزش استفاده می شود.  موشن بلور اغلب عکاسان جدیدی را که خواهان تصاویر واضح هستند، ناامید می کند.  اما درک علل آن می تواند به شما امکان بدهد که از آن برای اهداف خلاقانه استفاده کنید.   عکاسان عموماً سعی می کنند به هر قیمتی شده از تاری حرکت اجتناب کنند .

 

موشن گرافیک یکی از بهترین خدمات استودیو گندم است که برای دیدن نمونه های بیشتر می توانید به صفحه موشن گرافیک مراجعه کنید

 

با موشن بلور می توان افراد در حال حرکت را تار کرد
با موشن بلور می توان افراد در حال حرکت را تار کرد

مزایای استفاده از موشن بلور چیست ؟

ایده موشن بلور در انیمیشن با هدف کمک به ترکیب برخی فریم ها و شبیه سازی تاری ناشی از اشیایی که به سرعت در دوربین های قدیمی حرکت می کنند،  مطرح شد.  امروزه به دلیل اینکه دوربین هایی با سرعت بالا در اختیار داریم،  می توان تاری حرکت را تا حدی کنترل کرد که ناپدید شود.

بدون اعمال این تغییر حرکت در انیمیشن،  هر فریم به یک لحظه عالی در زمان تبدیل می‌شود و باعث می‌شود که عملی که  فرد انجام می دهد تا حدودی گیج‌کننده به نظر برسد.  انیمیشن های استاپ موشن دقیقاً این گونه عمل می کنند.

با این حال، هنگامی که ما موشن بلور را اعمال می کنیم، حرکت، طبیعی تر به نظر می رسد زیرا فریم ها پیوسته تر به نظر می رسند. اینجاست که آن تاری واقعاً می تواند بدرخشد. وقتی انیمیشن ما در تلاش است تا زندگی واقعی را تقلید کند، یا در کنار فیلم‌های لایو اکشن ترکیب می‌شود، تاری حرکت می‌تواند به فروش اعتبار انیمیشن ما کمک کند و آن را شبیه یک عکس دوربین جلوه دهد.

برای دستیابی به موشن بلور سه راه وجود دارد:  قرار دادن جسم اصلی عکس در حرکت،  دوربین در حرکت یا هر دو به طور همزمان.

 

مطالعه بیشتر:

۳۴ مورد از مهم‌ترین اصطلاحات تخصصی فیلمبرداری که می بایست به خاطر بسپارید

 

موشن بلور در عکاسی جلوه زیبایی دارد
موشن بلور در عکاسی جلوه زیبایی دارد

هنگامی که جسم در حرکت است:

این ساده ترین راه برای به دست آوردن جلوه حرکت تاری در عکس است.  برای انجام این کار، فقط در حالی که دوربین ثابت است، از آن چه در حال رخ دادن است عکس بگیرید. سعی کنید از حالت سرعت برای کنترل شاتر استفاده کنید و از کاهش وضوح کامل جلوگیری کنید.  برای این کار، سرعت شاتر باید آهسته باشد تا به اندازه کافی باز بماند تا حرکت ضبط شده را ثبت کند.

برای محاسبه مقدار شاتر، میزان نور و میزان حرکتی که می خواهید در عکس ثبت شود را تجزیه و تحلیل کنید. این زمان نوردهی می‌تواند بین ثانیه ‌ها، دقیقه ‌ها یا حتی ساعت‌ها متفاوت باشد  برای مثال مورد دوم برای ثبت حرکت ستارگان استفاده می‌شود.

برای گرفتن این نوع عکس‌ ها، ترجیحاً دوربین را روی سه‌پایه یا یک سطح ثابت پشتیبانی کنید. با ثابت بودن دوربین، می‌توانید تنها با یک جزئیات متحرک (در حالت تاری) یک تصویر واضح بگیرید. این گزینه معمولاً منجر به یک پس زمینه ثابت و فقط حرکت جسم می شود.

موشن بلور را به چند روش می توان انجام داد
موشن بلور را به چند روش می توان انجام داد

زمانی که دوربین در حال حرکت است:

با این گزینه عکس ها تارتر و حرکت بیشتری دارند و این احتمال وجود دارد که هیچ ناحیه ای از تصویر شارپ نباشد.  این به این دلیل است که وقتی دوربین در حرکت است، کل ناحیه عکاسی جنبه‌هایی از سرعت به دست می‌آورد.

برای دستیابی به این اثر، عکاس باید سرعتی نه چندان کم را تنظیم کند و با حرکت دوربین مطابق با حرکتی که می خواهد در عکس نهایی به تصویر بکشد، عکاسی کند.

شایان ذکر است که تصاویر این نوع موشن تاری را نمی توان آموزنده، بلکه خلاقانه و هنری دانست، زیرا عناصر کمی در آن ها وجود دارد.

 

هنگامی که دوربین با جسم حرکت می کند:

این گزینه می تواند سخت ترین گزینه برای ایجاد تاری حرکت باشد زیرا به تکنیک و تجربه بیش تری از عکاس نیاز دارد.  با این حال،  نتیجه نیز زیبا می شود و تصویری را با حرکت پس‌زمینه و شیء اصلی تصویر ایجاد می‌کند.

 

موشن بلور تصاویر را متحرک می کنند
موشن بلور تصاویر را متحرک می کنند

حرفه ای ها ادعا می کنند که برای درک این اثر، لازم است کلاس های فیزیک و یک موضوع خاصی از آن ها را به خاطر بسپاریم.  آن چه در حرکت است،  به نقطه مرجع گرفته شده،  بستگی دارد. یعنی وقتی شخصی داخل ماشین در حال حرکت است و شما خارج از آن ثابت هستید، شخص داخل ماشین برای شما در حال حرکت است. با این حال، اگر شما در ماشین بودید، فرد ثابت می ماند. گفته می شود، وقتی می خواهید از چیزی در حال حرکت عکس بگیرید، مانند یک ماشین، باید دوربین دیجیتال را ثابت بگذارید و با سرعت کم از آن عکس بگیرید. با این حال، اگر دوربین را با همان سرعت ماشین حرکت دهید، افکت معکوس می شود و ماشین واضح و پس زمینه تار می شود.

این افکت یک حرکت تاری است، اما بیشتر به عنوان پانینگ، تکنیکی خاص برای عکاسی متحرک شناخته می شود. برای دستیابی به سوژه کامل، دوربین باید دقیقاً در همان سرعت و جهت جسم متحرک باشد. بنابراین این تکنیک عکاسی نیاز به تمرین، حوصله و تجربه زیادی دارد.

 

همچنین بخوانید:

۷ نکته حرفه‌ای برای تدوین فیلم که باید بدانید

موشن بلور را می توان در طبیعت نیز استفاده کرد
موشن بلور را می توان در طبیعت نیز استفاده کرد

نتیجه گیری

علیرغم اینکه خیلی ها گمان می کنند که یک عکس تار خوب نیست، این را نمی توان به عنوان یک قاعده کلی در نظر گرفت، زیرا برخی از جلوه های تاری هنر و سبک عکاس و تصویر گرفته شده در نظر گرفته می شود. برای مثال،  موشن بلور افکتی است که نمی توان آن را اشتباه تلقی کرد، زیرا بسیاری از عکاسان به دنبال آن هستند.

در انتها به شما پیشنهاد می کنیم که برای یادگیری موشن بلور به منابع خارجی و مرجع مانند این لینک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *