لیستی از مهم ترین تجهیزات لازم برای فیلم سازی

فیلم سازی

لیستی از مهم ترین تجهیزات لازم برای فیلم سازی

تجهیزات لازم برای فیلم سازی چیست؟ به نظر می رسد این سوال بزرگی برای کسانی است که میخواهند فیلم سازی را شروع کنند، چه تازه کار باشند و چه حتی یک فیلمساز باتجربه و حرفه ای باشند. البته این سوال، اغلب چیزی است که افراد مبتدی را از ساختن فیلم باز می دارد، زیرا آنها جواب درستی برای این سوال پیدا نخواهند کرد. با این حال، امروزه با دیجیتالی شدن مراحل ساخت و تولید یک فیلم، امکان ساخت ویدیو برای افراد بیشتری قابل دسترسی است. البته با کمک تکنیک ‌های فیلم‌ سازی و نرم‌ افزارهای جدید و امکان فیلم ‌برداری تقریباً با هر چیزی، دیگر نباید هنگام فکر کردن به تهیه تجهیزات لازم برای فیلم سازی، از ساخت فیلم دلسرد شوید. انتخاب تجهیزات تولید فیلم باید در مرحله پیش تولید انجام شود، جایی که تمام برنامه ریزی های قبلی برای فیلم انجام می شود. با توجه به گزینه های زیادی که در تصمیم گیری وجود دارد، تهیه یک لیست رسمی از بهترین تجهیزات فیلم سازی کار چندان راحتی نیست، اما می توان یک لیست کلی از این تجهیزات را در اختیار مخاطبین قرار داد.

تجهیزات لازم برای فیلم سازی
تجهیزات لازم برای فیلم سازی

 

برای فیلم سازی به چه دوربینی نیاز دارم؟

برای تهیه تجهیزات لازم برای فیلم سازی، می ‌توانید با یک دوربین فیلم ‌برداری بدون آینه یا DSLR با قابلیت‌ ویدیویی Full HD و کیفیت بالا، شروع کنید. این روزها تهیه یک مدل دوربین مناسب با قابلیت ویدیویی ۴K بسیار آسان است. اگر قصد دارید کار خود را به تازگی شروع کنید و به اندازه کافی خوش شانس هستید که به دوربین های مدرن و عالی دسترسی پیدا کنید، پس باید چیزی نسبتا کامل برای کیت شخصی خود تهیه کنید. ما یک مدل دوربین بدون آینه را توصیه می کنم که از رایج ترین آنها برای مبتدی ها، سونی a6400 و FUJIFILM X-T30 است. البته اگر برای تهیه تجهیزات لازم برای فیلم سازی بودجه بیشتری در اختیار دارید، می ‌توانید بر روی Canon C200 یا Sony FS5 II که هر دو دوربین های سینمایی عالی هستند نیز سرمایه گذاری کنید. صادقانه بگویم، هر مدل دوربینی تهیه کنید در نهایت از مد خواهد افتاد، اگر می‌ خواهید سرمایه‌ گذاری جدی انجام دهید، می ‌توانم بگویم به سراغ لنز ها و لوازم جانبی خوب بروید که سال‌ ها برای تان کارایی داشته باشد.

دوربین فیلم برداری
دوربین فیلم برداری

 

مقالات مرتبط:

۳۴ مورد از مهم‌ترین اصطلاحات تخصصی فیلمبرداری که می بایست به خاطر بسپارید

 

چه نوع لنزهایی برای فیلم برداری بهتر است؟

یکی دیگر از تجهیزات لازم برای فیلم سازی، استفاده از لنز است. اگر این اولین سیستم لنز قابل تعویض شماست، توصیه به استفاده از کیت زوم همه کاره اولویت اول ماست. باید به دنبال خرید لنز هایی باشید که حتی زمانی که دوربین بعدی خود را خریداری می کنید نیز همچنان کارایی داشته باشند. برای فیلم ‌سازی مستند یا فیلم برداری به هنگام دویدن اگر می ‌خواهید زوم کنید بهتر است به دنبال عباراتی مانند «پارفوکال» و «دیافراگم ثابت» باشید. Parfocal به این معنی است که تنفس فوکوس وجود ندارد و به شما امکان می ‌دهد بدون تغییر موقعیت فوکوس لنز را زوم کنید. دیافراگم ثابت نیز به این معنی است که دیافراگم و روشنایی تصویر شما با تنظیم موقعیت زوم تغییر نمی کند. اگر از قالبی غیر از فول فریم استفاده می کنید، ۵۰ میلی متر یا معادل ۵۰ میلی متر، یکی از مطمئن ترین شرط ها است. در حالت ایده ‌آل شما لنزی با حلقه دیافراگم بدون پله و سیستم فوکوس دستی صاف و با پاسخ خطی می ‌خواهید. هرچند استفاده از سیستم فوکوس دستی حس اطمینان بیشتری می دهد، اما با وجود لنزهای فوکوس مدرن MF با پاسخ خطی، دلیلی برای اجتناب از فوکوس خودکار وجود ندارد.

لنز
لنز

 

آیا پروژکتور از تجهیزات لازم برای فیلم سازی است؟

تجهیزات نورپردازی یکی از مهم ترین بخش تجهیزات لازم برای فیلم سازی هستند. این تجهیزات حجیم هستند، بنابراین قبل از تهیه من توصیه می کنم ابتدا نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید. خوب است که وقت بگذارید و در مورد گزینه های موجود و هزینه های مربوط به مونتاژ ابزار و وسایل مورد نیاز برای تکنیک های نورپردازی حرفه ای اطلاعات کسب کنید. هرچند در حال حاضر، پیشرفت های گسترده در فناوری LED در دهه گذشته، معادله را تغییر داده است. امروزه، تهیه کیت نورپردازی جمع و جور در میان تجهیزات لازم برای فیلم سازی به لطف جدیدترین LED ها، امکان پذیر و مقرون به صرفه است. LED ها همچنین مزایای بیشتری نسبت به وسایل کلاسیک تنگستن و فلور سنت دارند. آنها می توانند بسیار فشرده باشند و با باتری کار کنند. البته پیشنهاد من یک گزینه تک نقطه ای مانند Aputure Light Storm LS C120D II است. این چراغ یک نور بسیار خوب و محبوب است. راه دیگر، پنل LED مقرون به صرفه است زیرا منبع نوری خوب و ملایم تری را ارائه می‌ دهد و بسیاری از آنها دمای رنگ قابل تنظیم جهت مطابقت با سایر منابع نوری را نیز دارند.

تجهیزات نورپردازی
تجهیزات نورپردازی

 

آیا برای فیلم سازی به سه پایه دوربین نیاز دارم؟

بله. وجود سه پایه چرخشی با قابلیت شیب دهی، یک نیاز اساسی در میان تجهیزات لازم برای فیلم سازی است. نصب دوربین بر روی سه پایه نه تنها دوربین را ثابت نگه می دارد، بلکه به شما کمک می کند فیلم برداری از زوایای کلیشه ای یک ویدیو خانگی نباشد. با پشتیبانی از قاب دوربین توسط یک سه پایه، در نهایت تصاویر بهتر و ثابت تری خواهید داشت که بیشتر با دید شما همسو می شود و وقتی زمانش رسید، می‌ توانید بدون سه‌ پایه عکس بگیرید تا جلوه ‌های دراماتیک‌ را نیز ثبت کنید. نگهدارنده دیگر، لغزنده های مدرن و گیم بال های دستی است. لغزنده‌ ها بهترین چیزی هستند که می ‌توانید آن را تنظیم کنید و با آن حرکت کنید. با جایگزینی مؤثر Steadicam، گیم بال های کنونی به شما کمک می‌ کنند فیلم‌ های فوق ‌العاده ‌ای را حتی زمانی که با دوربین خود به اطراف پرش می ‌کنید، بگیرید. سه پایه و گیم بال، گزینه های بسیار خوبی برای حرفه ای تر جلوه دادن فیلم شما هستند.

گیم بال
گیم بال

 

همچنین بخوانید:

فیلمبردار کیست؟ – ویژگی های یک فیلمبردار حرفه ای چیست؟

 

آیا داشتن تجهیزات صدا  برای فیلمبرداری و فیلم سازی ضروری است؟

پاسخ مثبت است. داشتن تجهیزات صدا یکی دیگر از تجهیزات لازم برای فیلم سازی است. اگر خودتان این کار را انجام می‌ دهید، یا می ‌خواهید روی صحنه‌ ها یا در قسمت تدوین نظارت کنید، به مجموعه ‌ای از هدفون‌ های زیبا نیاز دارید. نیازی نیست هزینه زیادی پرداخت کنید تا بتوانید یک مجموعه مناسب تهیه کنید. نداشتن هدفون مانند ضبط ویدیو بدون بررسی صفحه نمایش دوربین است. ارتقای صدای دوربین قدم بعدی است. ساده ترین راه حل استفاده از میکروفون روی دوربین است که مستقیماً به ورودی ۳.۵ میلی متری دوربین شما وصل می شود. یک RØDE VideoMic مطمئناً این کار را انجام خواهد داد. شاتگان نیز برای ضبط تلفن همراه و ضبط صدای محیط عالی است، اما برای وبلاگ نویسی و مصاحبه به سختی می تواند رقبای کلاسیک را شکست دهد. در چنین شرایطی برای بهتر شدن کیفیت صدا باید به سراغ میکروفون های حرفه ای و ضبط کننده های صوتی اختصاصی بروید.

اگرچه، برخی از دوربین ها دارای ورودی های XLR حرفه ای هستند که می توانند مستقیماً با برخی از این میکروفون ها کار کنند. اما اگر برای شروع به دنبال میکروفون در میان تجهیزات لازم برای فیلم سازی هستید، توصیه ها به تهیه RØDE NTG3 و RØDE Wireless GO است. به خاطر داشته باشید که برای استفاده حداکثری از آنها به لوازم جانبی از جمله بوم میل یا لاوالری نیاز خواهید داشت. اگر دوربین شما ورودی XLR ندارد و می خواهید از میکروفونی استفاده کنید که دارای اتصال XLR است، می‌ توانید این مشکل را با آداپتور XLR حل کنید. گزینه های مختلفی برای ضبط صدا وجود دارد، اما اگر در مورد فیلم جدی هستید، به سراغ چیزی بروید که حداقل دو ورودی XLR داشته باشد.

مجموعه میکروفن
مجموعه میکروفن

 

اگر به دنبال منبع خارجی و معتبر برای شناخت تجهیزات لازم برای فیلم سازی هستید، به این لینک مراجعه کنید.

 

امیدواریم از مطالعه مقاله مهم ترین تجهیزات لازم برای فیلم سازی بهره کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *