تبلیغات Vod و انواع آن

vod

رسانه‌های تعاملی یا VOD در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند و همچنین فرصت‌های خوبی را برای تبلیغات تجاری را فراهم می‌کنند. تصور اینکه کاربری در دنیای تکنولوژی امروز نام سرویس‌هایی مانند Netflix, Hulu و Amazon Prime را نشنیده باشد، بسیار سخت است. خدمات ویدیوی درخواستی یا ویدئو بر حسب تقاضا یا VOD در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند و حتی جای تلویزیون‌های سنتی گرفته اند. محبوبیت این نوع خدمات به حدی افزایش یافته‌است که بازیگران بزرگی مانند دیزنی و برادران وارنر و برادران اپل نیز تشویق به فعالیت در حوزه جدید شده‌اند.

رسانه‌های تعاملی یا VOD
رسانه‌های تعاملی یا VOD

در سال‌های اخیر چندین سرویس VOD در کشورمان به منظور جذب مخاطبان بومی متولد شده‌اند. امروزه اکثر مصرف‌کنندگان ایرانی با نام فیلیمو و نماوا و…. آشنا هستند و از بسیاری از خدمات آنها استفاده می‌کنند. در ماه‌های اخیر همزمان با بحران کرونا و قطعی‌های گسترده برق در سراسر جهان و کشورمان، تمایل به این نوع خدمات تشدید شده و بسیاری از آنها افزایش چشمگیری در تعداد مصرف‌کنندگان را تجربه کرده‌اند. هجوم کاربران جدید به این سرویس‌ها به حدی بوده‌ است که برخی حتی با چالش‌های زیرساختی مواجه شده‌ و برخی دیگر برای مدیریت بهتر پهنای باند مجبور به کاهش کیفیت محتوای خود در مقیاس وسیع شده‌اند.

رسانه  های VOD علاوه بر ارائه خدمات و محتوا به کاربر، کانال جدیدی برای نمایش تبلیغات کسب و کارها ایجاد کرده‌ اند. در حالی که سرویس‌هایی مانند نماوا و فیلمو  از مدل درآمد ویدیویی SVOD (که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم) پیروی می‌کنند، سرویس‌هایی مانند YouTube و بازار از مدل AVOD یا ویدیو مبتنی بر آگهی پیروی می‌کنند که امروزه در بین مشاغل و خدمات رسانه‌ای تعاملی محبوبیت پیدا می‌کند.

ساخت تیزر تبلیغاتی یکی از فعالیت های حرفه ای در استودیو گندم با نمونه های بسیار است

VOD چیست؟

VOD صرفاً یک سیستم توزیع ویدیویی است که برخلاف تلویزیون‌های سنتی به کاربر اجازه می‌دهد در این فرایند به محتوای ویدیویی دسترسی پیدا کند. VOD نیازی به تجهیزات سنتی تلویزیون ندارد و کاربر محدود به برنامه شبکه توزیع محتوا نخواهد بود. نام گذاری «ویدئو به درخواست متقاضی» نیز از همین تعریف اصلی ناشی می‌شود. به عبارت دیگر، کاربر در VOD از هر دستگاه هوشمند خود (تلویزیون، تلفن، لپ‌تاپ و تبلت) به هر محتوای ویدیویی موجود در کتابخانه (سرویس آرشیو VOD مورد نظر) خدمات دسترسی خواهد داشت.

با ورود به قرن بیست و یکم، توسعه زیرساخت‌ها برای عرضه خدمات VOD سرعت گرفته‌است. برخلاف تلویزیون‌های سنتی، این سرویس‌ها به جای کابل یا آنتن به اتصال اینترنت پرسرعت نیاز دارند.

انواع سرویس های VOD
انواع سرویس های VOD

 

مطالعه بیشتر:

Live Action چیست؟

 

انواع سرویس های VOD

خدمات رسانه‌های تعاملی بسته به نوع خدماتی که به کاربران ارائه می‌دهند یا نحوه درآمدزایی آن‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. سه گروه اصلی VOD به نام‌های SVOD, AVOD و TVOD شناخته می‌شوند که در زیر به شرح، به هر کدام خواهیم پرداخت.

SVOD (اشتراک ویدئو براساس درخواست)

مدل اشتراک SVOD یا Video-On-Demand به بینندگان امکان دسترسی کامل به کتابخانه ویدیویی را با هزینه ماهانه یا سالانه می دهد. این اشتراک‌های پولی تمام محتوای مورد علاقه بینندگان را در یک پلتفرم بدون تبلیغات یا پنجره‌های بازشو به بینندگان نشان می‌دهند.

اکثر کاربران VOD ترجیح می دهند برای برنامه های اشتراک پول خرج کنند. مطالعه CMO گزارش می دهد که بینندگان ۶۵٪ از زمان خود را در خانه صرف تماشای خدمات SVOD می کنند. این امر SVOD را به منبع درآمد مطمئنی برای صاحبان مشاغل تبدیل می کند.

نمونه های موفق:

  • فیلمو
  • نماوا
  • فیلم نت
  • Netflix
  • Amazon Prime
  • Disney+
  • Hulu

TVOD (ویدئو بر حسب تقاضا)

TVOD یا Transactional Video-On-Demand از فرم پرداخت به ازای مشاهده استفاده می کند. مشتریان برای دسترسی به محتوای خاصی یک بار خرید می کنند. کسب و کارهای مبتنی بر TVOD می توانند برای خرید کمی پول بیشتری کسب کنند.

این به این دلیل است که آنها معمولاً روی تراکنش های یکباره تمرکز می کنند و مشتریانی که این ویدیوها را جستجو می‌کنند، برای ویدیوی خاصی که می‌خواهند، هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند.

با این حال، در این مدل، کسب‌وکارهای TVOD باید مطمئن شوند که مقدار خرید به اندازه کافی بالا باقی می‌ماند تا به سود پایداری دست یابند و البته این می‌تواند کار سختی باشد.

نمونه های موفق:

  • فیلیمو
  • نماوا
  • Amazon Prime
  • iTunes
AVOD (تبلیغات ویدیویی در صورت تقاضا)
AVOD (تبلیغات ویدیویی در صورت تقاضا)

AVOD (تبلیغات ویدیویی در صورت تقاضا)

تبلیغات AVOD یا ویدیوی درخواستی اساساً برای بینندگان “رایگان” هستند زیرا تماشای آنها هزینه ای ندارد. AVOD از شرکت هایی که هزینه تبلیغات ویدیویی کوتاه شما را پرداخت می کنند درآمد کسب می کند. این یک مورد آشنا برای بینندگان است. چون مثل تلویزیون کابلی است. موفق ترین پلتفرم در این زمینه یوتیوب است. البته آپارات در ایران نمونه ای از آن است.

نمونه های موفق

  • آپارات
  • یوتیوب

 

همچنین بخوانید:

۸ دلیل برای استفاده از ویدئو مارکتینگ در عصر حاضر

 

اهمیت VODها در سال ۲۰۲۲

تا سال ۲۰۲۲، ۸۲ درصد از کل ترافیک اینترنت مصرف‌کننده از طریق ویدیوهای آنلاین استفاده خواهد شد. چندین دلیل اصلی وجود دارد که چرا VOD به چنین ضرورتی تبدیل شده‌اند.

۱. مردم به دنبال ویدئو هستند.

امسال، افراد بیشتری از همیشه به دنبال ویدیو هستند. در واقع، وب سایت‌های ویدیویی ۱۵۷ درصد افزایش در ترافیک جستجوی ارگانیک داشته‌اند. این به این دلیل است که مردم ویدیوها را جذاب‌تر و آموزنده‌تر از سایر انواع محتوا می‌دانند.

در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان داده شده است که:

  • ۷۲ درصد از مشتریان ترجیح می‌دهند از طریق ویدیو در مورد محصولات یا خدمات اطلاعات به دست آورند.
  • ۹۵ درصد بینندگان از یک ویدیو که یک محصول یا خدمات را توصیف می‌کند، استفاده می کنند.
  • ۶۵ درصد از مردم تماشای ویدیو را برای حل یک مشکل ترجیح می‌دهند.

۲. مردم خواهان ابتکار عمل برای دیدن محتوا ویدئویی هستند.

مردم زیادی به دلیل عدم کنترل رسانه های در دسترس، به سمت رسانه ی VOD می آیند، به همین دلیل است که VOD به مخاطبان انعطاف‌پذیری و عملکرد را می‌دهد تا دقیقاً آنچه را که می‌خواهند و در زمانی که می‌خواهند تماشا کنند. VOD به سادگی بیشتر به مشتریان خود ارائه می‌دهد. به خصوص اکنون که آنها می‌توانند محتوایی را که قبلاً فقط در سایرهای غیر قابل کنترل موجود بود، مانند رویدادهای ورزشی زنده تماشا کنند.

اهمیت VOD
اهمیت VOD

به همین دلیل است که تعداد اشتراک‌های ویدیوی زنده برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ از تلویزیون های رایج پیشی گرفت

۳. ارائه محتواهای ویدئویی به مخاطبین هدف

شرکت‌های متمرکز بر ویدئو اکنون می‌توانند بر اساس شرایط خود فعالیت کنند و اکنون تولید ویدئو را به هر کسی با دسترسی به اینترنت، دسترسی به دوربین و ایده خوب بسپارند تا با ایجاد و توزیع محتوا از طریق ویدیو درآمد کسب کند.

  1. محتوا بیشتر، هزینه کمتر در VOD ها

میانگین هزینه تلویزیون های معمولی بسیار بالا است. این هزینه در مصرف برق، خرید تلویزیون و سایر تجهیزات ابتدایی تقسیم می شود، هر چند ممکن است که فکر کنید چون برای تماشای محتوای تلویزیون پولی پرداخت نمی کنید، اما باید در نظر داشته باشید که همین وقت صرف شده برای تماشای تلویزیون دارای هزینه است، در حالی که محدودیت هایی برای تماشا نیز دارد. این در حالی است که VOD ها تجهیزات کمتر و ارزان تری می خواهند، محدودیت زمانی برای تماشای محتوای خاص ندارند و در کل زمان صرف شده به بهترین شکل ممکن مصرف می شود.

مزایای VOD چیست؟

باید گفت بزرگترین مزیت خدمات VOD راحتی کاربر برای تماشای برنامه مورد نظر است. به عبارت دیگر، کاربران مجبور نیستند برای تماشای یک برنامه زمان خود را برای تماشای یک برنامه تنظیم کنند و در صورت امکان می توانند وی می توانند در هر زمان که توانستند، به تماشای محتوای مورد نظر بپردازند.

محتوای مقاله ای که با نام تبلیغات Vod و انواع آن مطالعه نمودید، از منابع معتبر خارجی همچون این منبع ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *